Aktywność ruchowa w profilaktyce chorób układu krążenia

Choroby układu krążenia są jedną z najczęściej występujących przyczyn zgonów, zwłaszcza u osób w podeszłym wieku. Nadciśnienie tętnicze, niewydolność serca, czy choroba niedokrwienna serca to częste dolegliwości. Z tego powodu ważne jest zapobieganie powstawaniu takich schorzeń. Trzeba wiedzieć, że profilaktyka chorób układu krążenia to nie tylko regularnie wykonywane badania kontrolne i zdrowe odżywianie się.

Bardzo ważna jest także aktywność ruchowa. Naukowo udowodniono pozytywny wpływ regularnego wysiłku fizycznego na zapobieganie chorobom układu krążenia. U osób, które systematycznie wykonywały ćwiczenia fizyczne stwierdzono lepszą wydolność krążeniowo-oddechową i mniejsze ryzyko zachorowania na chorobę wieńcową. Ponadto w ten sposób redukuje się tkankę tłuszczową oraz zmniejsza prawdopodobieństwo zawału serca.

Istotne jest, aby dostosować sposób ćwiczeń oraz poziom wysiłku fizycznego do ogólnego stanu zdrowia. Zaleca się, aby przed rozpoczęciem systematycznych treningów zasięgnąć porady lekarza i wykonać odpowiednie badania, na podstawie których można będzie ocenić stan zdrowia. W przypadku profilaktyki chorób układu krążenia najbardziej wskazane są treningi wytrzymałościowe wykonywane kilka razy w tygodniu. Jednakże osoby w starszym wieku powinny zachować szczególną ostrożność i zrezygnować z intensywnych oraz wyczerpujących ćwiczeń na rzecz marszu czy jazdy na rowerze.

Trzeba także pamiętać, że zbyt mała dawka ćwiczeń oraz niesystematyczna może nie przynieść określonych rezultatów.